fjordsaga.blogg.se

2015-07-16
16:28:46

Svar pĂ„ kommentar😃

 Har att fÄtt en kommentar som jag vÀljer att svara pÄ med ett inlÀgg, dÄ svaret blev lÄngt. Samt att fler kanske tycker detsamma.
 
"Mary
IP: 165.225.68.56

Tycker snarare det verkar krÄngligt att hÄlla pÄ och pytsa med 0,2 kilo hit och 0,1 kilo dit av sju olika sorters foder till en hÀst."

 Svar:

Var och en fÄr ju naturligtvis göra som man vill.

Jag skulle kunna göra det "enklare" för mig och anvÀnda ett fÀrdigfoder som passar "ganska" bra.
Men det som passar ex Dolly passar inte till grabbarna och det skulle i slutÀndan se likadant ut fast med olika fÀrdigfodersÀckar, och jag vill fortfarande inte ge en massa onödig utfyllnad och "lull,lull" som de flesta pellets bestÄr av...
Finns ingen anledning för mig att köpa en dubbelt sÄ dyr pellets bestÄende av havre vete och extra tillsatser mina hÀstar inte behöver, eller ens tillgodoser sig ex majs...


LÀs innehÄllsförteckningen pÄ ex "Mash sensitive" frÄn krafft. Första ingrediensen Àr vetekli...

"RÄvaror: Vetekli, korn (flingor), linfrö, Àppelpressmassa, majs (flingor), korn, vete (poppad), melass, jÀst, morot, linfröolja, koksalt"

Korn Àr en svÄrsmÀlt/stÀrkelsehög produkt, Dolly tÄl det inte och de andra behöver det inte.
Förutom linfrö/olja och ev jÀsten, Àr det bara en massa onödiga och för hÀstar svÄrsmÀlta produkter som JAG inte vill ge mina hÀstar. Definitivt inte med tanke pÄ Dollys fÄnghistoria och 3 andra av en ras som Àr överrepresenterade i fÄngstatistiken. Skillnaden pÄ andra varumÀrkens "Mash" Àr inte sÄ stor.

Att jag valde just den som exempel Àr ju för att jag vill ge mina hÀstar vetekli och betfor i form av gröt.

Men eftersom att de Àr i olika storlekar och i olika behov sÄ har jag valt en grund att fodra med. Grunden Àr Betfor, Kli, Rapskaka och Havre. Foder som alltid finns hemma, köps lokalt av producent (inte betforen), billigt och nÀra att handla i "storpack".

Tycker inte nÄgon om eller behöver annat eller som i Dollys fall inte tÄl vad som helst. SÄ fÄr den hÀsten nÄgot annat.

Behövs det mineraler sÄ finns det ju att köpa efter behov.

Örter Ă€r ju ett tillskott som hĂ€star egentligen inte behöver. Men jag tror pĂ„ dessa och tycker mig se skillnad pĂ„ bĂ„de hĂ€starna och mig. Men det Ă€r ju bara Dolly som fĂ„r det varje dag, nypon. De andra bara vid behov.

Selen behöver alla svenska hÀstar tillskott av, eftersom att Sverige Àr fattigt pÄ det och det finns i mkt smÄ mÀngder i vÄrat grovfoder och spannmÄl.

Att pytsa 0,2 hit & 0,1 dit Àr ju inget jobbigt, man mÀter upp en gÄng hur mycket 1 dl vÀger, rÀknar sedan hur mÄnga dl som gÄr Ät /100g, skriver upp pÄ foderstaten. Efter nÄgra dagar kan man det utantill. DÄ Àr det ju inte svÄrare Àn att rÀkna dl av ngt annat. Jag vÀger det ju inte varje dag, bara deras högiva.

7 sorter blir det ju inte, bara om man rÀknar in ex örter, mineraler.
PÄ dessa skriver jag hÀstens namn och antal mÄtt den skall ha, dÄ kan vem som helst göra iordning gröten.

Sedan sÄ Àr ju de 2 som fÄr mycket special 2 hÀstar som ocksÄ behöver det, just nu. Att hitta ett fÀrdigfoder som passar dem Àr ju nÀstan omöjligt. NÀr dessa grabbar Àr fÀrdiga frÄn rehab sÄ rÀcker grunden gott och vÀl för dem ocksÄ.

Jag jobbar sĂ„hĂ€r och det mĂ„r jag och mina hĂ€star bra av😊.

 

Kommentarer:
2015-07-26 @ 21:11:20

Varför var inte Hannibal med pÄ Fjord SM i Är? med dig eller emelie?

Svar: Emelie och Hanni var fĂ€rdigkvalade till SM-hoppningen redan i Juli 2014. Men med de nya kvalreglerna, som faststĂ€lldes sent pĂ„ hösten, sĂ„ rĂ€knades inte dessa ritter lĂ€ngre, tyvĂ€rr. Emelie flyttade frĂ„n Örebro i höstas och har inte haft möjlighet att tĂ€vla honom efter det. Jag hade aldrig siktet instĂ€llt pĂ„ annat Ă€n öppna klasserna i dressyr, dĂ„ hoppningen Ă€r hans gren. Vi var kvalade till de öppna, men lĂ€gger inte de pengarna pĂ„ enbart de öppna klasserna. Vi valde dĂ„ att avstĂ„ helt och Hanni har fĂ„tt tĂ€vla med Jossan och Linnea med mĂ„let att ge dem tĂ€vlingsrutin istĂ€llet, vilket Ă€ven va tanken med vĂ„r matchning, för att Jossan dĂ„ ev skulle rida ngn öppen klass. Vi hoppas naturligtvis pĂ„ att Ă„terkomma ett annat Ă„r!
Åse-Lott Jansson

2015-07-28 @ 17:26:49
#2: Anna

Okej tack för svar :) hoppas verkligen ni Àr med nÄn annan gÄng sÄ jag fÄr se er live :D

Kommentera inlÀgget hÀr:
Namn: Kom ihÄg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: